Zrození automobilu za 1400 dní

/   Tužka a papír - tímto způsobem vždy začíná tvořivý proces navrhování nového modelu

/   Tento proces kombinuje vyspělé technologie i tradiční metody včetně prvních designérských skic a výroby hliněného modelu vozidla

Praha, 15/06/2016 - Čtrnáct set dní, více než 1000 skic, 5000 kilogramů modelářské hlíny a 1000 litrů laku. To je jen několik čísel, která ilustrují proces navrhování designu nového modelu automobilu. Toto čtyřleté kreativní období začíná ruční prací umělce, který vezme do ruky tužku a papír, a končí hotovým vozidlem na konci montážní linky. Mezitím jsou vyráběny hliněné modely vozidel v životní velikosti, vytvářeny nové barvy a povrchové struktury a definován interiér nového vozu.

1.  Porada. Na začátku je vypracován a schválen koncept s hrubými rysy nového modelu.  Na základě tohoto plánu je definována DNA vozu a tomu je následně podřízen celý proces.

2.  Skici. Designéři mohou nyní vytvářet první skici nového vozu. První verze odrážejí "to, jak bychom chtěli, aby vůz vypadal," říká Jaume Sala, vedoucí oddělení vnitřního designu ve společnosti SEAT. Výsledkem je "dokonalý obraz" nového vozidla. V průběhu čtyř let vznikne více než 1000 skic.

3.  Vytvoření designu s podporou výpočetní techniky. Skici jsou následně převedeny do digitálního světa, v němž budoucí vozidlo postupně získá prostorovou podobu. Tento proces je důležitý nejen z hlediska designu nového vozu, ale i jeho konstrukce.

4.  Hliněný model. Tento model v životní velikosti váží čtyři tuny, dvojnásobek hmotnosti skutečného konvenčního automobilu. Model vyjadřuje fyzickou podobu vnějšího designu a je podrobován neustálým změnám. Tento proces zahrnuje také ruční práci mistrů modelářů, kteří ručně cizelují tvary modelu.

5.  "Zmrazení" designu modelu. Je to definitivní design exteriéru, který je schválený vedením společnosti. Vypadá naprosto reálně, přestože se stále jedná o hliněný model. V rámci celého procesu může být spotřebováno až 5000 kilogramů modelovací hlíny, než dojde ke "zmrazení" designu.

6.  Namíchání barev. Oddělení Color&Trim má na starosti vytvoření barev pro interiér a exteriér nového modelu. Práce odborníků z tohoto oddělení začíná s dvouletým předstihem sbíráním nápadů, inspirovaných novým vývojem v "oblastech módy, architektury nebo produktového designu," vysvětluje Jordi Font, který vede toto oddělení ve společnosti SEAT. Přestože vytvoří 100 variant složení a použijí 1000 litrů laku, výsledná paleta barev laku karoserie sériově vyráběného automobilu bude zahrnovat pouze 12 odstínů.

7.  Sedadla. Jaume Sala ujišťuje, že při vývoji sedadel pro nový vůz jsou pečlivě zvažovány aspekty, týkající se "komfortu a dobrého vzhledu". Do tohoto procesu je zapojeno také oddělení Color&Trim, které používá šicí stroj při navrhování vzorků, "které kombinují nejvhodnější tkaniny a barvy," říká Jordi Font.

8.  Vnitřní design. "Všechno je orientováno na řidiče," zdůrazňuje Sala, který také vysvětluje, že nejdůležitější je rozhodnutí o umístění dotykového displeje a teprve od toho se odvíjí všechno ostatní. Design interiéru je podřízen především funkčnosti. "Ptáme se, kde by bylo nejvhodnější odkládat mobilní telefon, brýle nebo lahev s vodou." Z toho důvodu, uzavírá, musí být design "účelný a efektivní".

Výsledkem všech těchto souběžně probíhajících procesů je zcela nový model. A po čtyřech letech intenzivní práce čeká na tým designérů další nový projekt. 

Video ke stažení zde: https://youtu.be/eKDbLfhax3Q

SEAT Leon Cup Racer a Petr Fulín v ETCC 2016

SEAT a Petr Fulín, dvojnásobný mistr evropského poháru cestovních vozů FIA ETCC (European Touring Car Cup), pokračují v úspěšné spolupráci navázané v roce 2015. Nejtalentovanější český okruhový jezdec současnosti se umístil v ETCC 2015 na druhém místě v celkovém pořadí s vozem SEAT Leon Cup Racer v barvách českého zastoupení značky SEAT a týmu Křenek Motorsport. První závod ETCC 2016 se jel začátkem dubna na francouzském okruhu Paula Ricarda v Les Castellet, další na Slovensku (Slovakiaring) a v Německu (Severní smyčka Nürburgringu), poté budou následovat závody ve Španělsku (Vila Real), Francii (Magny-Cours) a Itálii (Imola).

 

 

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží více než 80 % své výroby a působí ve více než 75 zemích. V roce 2015 dosáhl SEAT historicky nejvyšších výnosů z prodeje ve výši více než 8,3 miliardy EUR a na celém světě poprvé od roku 2007 prodal více než 400 000 vozidel.

 

Skupina SEAT zaměstnává více než 14 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza a Leon. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku a Toledo vzniká v České republice.

 

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým Centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. V souladu s vyhlášenou strategií důsledné ochrany životního prostředí odpovídají veškeré aktivity společnosti SEAT kritériím trvale udržitelného rozvoje, a to se zvláštním zřetelem na snižování emisí CO2 a efektivní využívání energií.

 

 

Tato stránka používá cookies ke zkvalitnění zážitku z jízdy naší stránkou.
Souhlasím a pokračuji