Tato stránka používá cookies ke zkvalitnění zážitku z jízdy naší stránkou.
Souhlasím a pokračuji

SEAT

Pět koncepčních vozů, které utvářely budoucnost

19.06.Wed, 19 Jun 2019 00:00:00 +0200
  • Koncepční vozy naznačují design budoucích generací automobilů, ale také vytvářejí trendy v oblasti mobilit\

  • Historické koncepční vozy SEAT připravily půdu pro elektromobily a síťově propojená vozidla nebo pro vzestup SUV

  • Skvělými příklady jsou IBE, Tribu nebo elektricky poháněné Toledo pro olympijské hry v Barceloně

Praha, 19/06/2019. Koncepční vozy jsou všeobecně považovány za stylistická cvičení, která utvářejí budoucnost. Jsou dokonalou příležitostí pro designéry, kteří mohou při skicování siluet budoucích automobilů povolit opratě své představivosti. Koncepční vozy ukazují, jak budou vypadat budoucí sériově vyráběné vozy. Důkazem je následujících pět kreací značky SEAT.

Olympijský elektromobil

Psal se rok 1992. Zatímco se Barcelona usilovně připravovala na olympijské hry, směřovali inženýři SEAT k dosažení výjimečného milníku na poli techniky. Stáli totiž před vzrušující výzvou vyrobit elektromobil, který by doprovázel štafetu, nesoucí pochodeň s olympijským ohněm, a maratonský běh. Výsledkem bylo elektrické Toledo, vybavené akumulátory o hmotnosti 500 kilogramů, které umožňovaly dojezd 65 kilometrů. "Přestože se nejedná o koncepční vůz v pravém slova smyslu, ukázal tento prototyp již na začátku 90. let, že jsou možné i jiné systémy pohonu," vzpomíná Isidre López, který má na starosti kolekci historických automobilů SEAT. V současnosti lze toto Toledo a ostatní kultovní koncepční vozy značky SEAT, které ukázaly cestu k budoucím automobilům, obdivovat v budově
A-122 výrobního závodu Zona Franca.

A bylo světlo

Isidre López má na dotaz, který koncepční vůz nejlépe reprezentuje osvětlovací techniku automobilů budoucnosti, jasnou odpověď: SEAT Bolero. Jedna z hvězd Ženevského autosalonu 1998 byla vybavena nejen motorem o výkonu 330 k, ale také průkopnickými světlomety. "Bolero je začátkem vývoje oddělených světlometů, umístěných pod čirým polykarbonátovým krytem místo obvyklého skla," říká Isidre. Později byl IBE prvním koncepčním vozem, který představil charakteristické světlomety modelu SEAT Leon a aktuální produktové řady.

Příprava cesty k SUV

SEAT má ve své aktuální nabídce tři modely SUV s označením Arona, Ateca a Tarraco, ale první kroky do tohoto segmentu učinil již před mnoha lety. Jedním z nich byl koncepční vůz Salsa Emoción (2000), což byl spíše crossover, ale již tehdy připomínal jeho design terénní vozidla. V roce 2007 vystavil SEAT koncepční vůz Tribu, který byl již typickým vozem SUV. "Tento koncepční vůz je první zřetelnou ukázkou záměru vyrábět v budoucnosti SUV," vysvětluje Isidre.

IBE stanovil směr vývoje k aktuálnímu designu

SEAT představil na Pařížském autosalonu 2010 koncepční vůz IBE, který se stal milníkem ve vývoji designu značky. Všechny jeho prvky od napnutých linií přes atraktivní proporce až po světlomety LED ztělesňují DNA designu budoucí produktové řady. "IBE zřetelně definuje designérský styl třetí generace modelu Leon a již v roce 2010 ukázal pevné rozhodnutí elektrifikovat budoucí mobilitu," zdůrazňuje Isidre. IBE byl rozhodujícím impulzem pro další vývoj designu. A také konceptem elektromobilu s elektromotorem o výkonu 102 k, který ztělesňoval vizi budoucnosti značky SEAT.

Nepřetržité připojení

Konektivita se stala zásadním faktorem současné a budoucí mobility a ve strategii značky SEAT hraje důležitou roli. Součástí našich každodenních životů jsou stále větší displeje a trvalé propojení s mobilním telefonem.

Mnoha uvedenými prvky byl již v roce 2015 vybaven koncepční vůz SEAT 20v20. Hybridní crossover (CUV - Crossover Utility Vehicle) překvapil futuristickým přístupem ke konektivitě. Jejím základem je dotykové zařízení Personal Drive ve tvaru mince pro ovládání přenosného navigačního systému a aktivaci klimatizace vozidla na dálku. Interiér koncepčního vozu 20v20 je vybaven třemi displeji, z nichž jeden má úhloopříčku 12,3 palce. Zobrazení na displejích může být individualizováno prostřednictvím systému Personal Drive.

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích na všech pěti kontinentech. V roce 2018 prodal SEAT 517 600 vozidel, což je nejvyšší počet v 68leté historii značky, a dosáhl zisku po zdanění 294 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje téměř 10 miliard eur.

Skupina SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu, Toledo a Ateca vznikají v České republice. 

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. SEAT již vybavuje své modely nejmodernější technikou z oblasti konektivity a v současnosti uskutečňuje proces kompletní digitalizace, zaměřený na podporu mobility budoucnosti.

Kontakt pro média

Porsche Česká republika s.r.o.

Filip Stoulil

Koordinátor marketingu a prodeje SEAT 

Tel.: +420 739 546 542 

Mail: filip.stoulil(kwfat)porsche.co(kwfdot)cz

www.seat.cz

AC&C Public Relations s.r.o.

Zorka Mašková

Key Account Manager

Tel.: +420 736 751 151 

Mail: zorka.maskova(kwfat)accpr(kwfdot)cz