SEAT

Cesta k SUV

19.12.2019

 

  • SEAT v uplynulých třech desetiletích cizeloval design a konstrukci SUV prostřednictvím různých koncepčních vozů
  • Těmito studiemi, od konceptu plážové Marbelly až po síťově propojený 20v20, je inspirována aktuální produktová řada
  • Mezi společné charakteristické znaky patří vyšší světlá výška, kompaktní design a inovativní technika

 

Praha, 19/12/2019. Ateca, Arona a Tarraco. To jsou tři modely v segmentu SUV, které od roku 2016 rozšířily produktovou řadu značky SEAT. Jejich počátky však sahají do mnohem vzdálenější minulosti. Cesta k současným modelům SUV vedla přes několik koncepčních vozů, představených v průběhu více než tří desetiletí. "Mezi společné rysy, s nimiž se lze setkat i v aktuální produktové řadě, se řadí robustní a současně sportovní proporce, přední partie s odvážným výrazem a pozornost věnovaná detailům v kombinaci s nejmodernější technikou," říká Xavier Villanueva, designér exteriérů ve společnosti SEAT. Následující odstavce jsou věnovány předchůdcům, kteří posloužili jako inspirace pro SUV, jež vídáme v současném silničním provozu.

 

SEAT Marbella Playa Concept: 

V roce 1991 vydala Nirvana svůj hit "Smells like teen spirit" a SEAT představil téhož roku na autosalonu ve Frankfurtu studii Marbella Playa Concept. Bylo to odvážné stylistické cvičení v podobě pick-upu, který je ideální pro příjemné trávení volného času v přírodě. Vůz, poháněný motorem o výkonu 40 k, byl v porovnání s modelem Marbella vyšší a lišil se od něj také maskou chladiče ve spojení se stylistickými prvky terénních automobilů s pohonem 4x4. "Svými zářivými, mladistvými barvami a kruhovými mlhovými světlomety na přídi vyčníval z davu," vysvětluje Xavier.

Salsa Emoción: 

V roce 2000 získal australský plavec Ian Thorpe pět medailí na olympijských hrách v Sydney, zatímco SEAT připravil koncepční vůz na oslavu 25. výročí svého technického centra. Atraktivní studie měla vyšší světlou výšku, 310 mm v terénním režimu. Tento dominantní znak ukazoval směr dalšího vývoje k platformě SUV budoucnosti. "Tato studie měla na bocích poprvé výrazné linie, které dodávaly vozu vizuální napětí. Tento stylistický prvek se dále rozvíjel a na studii IBX se již podobal řešení, použitému u modelu SEAT Arona," říká designér. Studie, představená na Pařížském autosalonu, měla pod kapotou motor o výkonu
250 k, s nímž se mohla vydat do jakéhokoli terénu. Koncepční vůz Salsa Emoción, který byl vybaven voličem jízdních režimů s označením "Multi Driving Concept" a třemi jízdními režimy (Off Road, Sport a Street), již oplýval všestranností současných crossoverů.

Tribu:

Ve stejném roce, v němž Steve Jobs představil první iPhone (2007), ukázal SEAT na Ženevském autosalonu studii Tribu, která poprvé kombinovala všechny charakteristické atributy SUV: design terénního vozu, vysokou světlou výšku a kompaktní siluetu. Po vzoru koncepčního vozu Salsa Emoción byl i Tribu vybaven třemi jízdními režimy (Urban, Sport a Freerun) a propojil městský charakter se schopnostmi terénního automobilu vybaveného pohonem všech kol. "Na modelu Ateca můžeme nyní spatřit hranatější tvary podběhů kol, zatímco trojúhelníkové grafické prvky zadních svítilen definovaly styl, jímž je inspirován SEAT Tarraco," dodává.

IBX:

Na začátku roku 2011 byla spuštěna tehdy nepříliš známá aplikace pro sdílení fotografií. Portál s označením Instagram má v současnosti více než 1 miliardu uživatelů. SEAT ve stejném roce představil v Ženevě studii IBX - automobil, který rozvíjel uspořádání SUV studie Tribu, ale s výraznějšími tvary. "Vysoká příď, kompaktní prostor pro cestující, napnuté plochy a světlomety s asertivním pohledem patří u této studie mezi znaky, s nimiž se můžeme nyní setkávat i u modelů Ateca a Arona," ujišťuje Xavier. Studie IBX byla kromě toho vybavena také nejmodernější technikou, včetně kompletního osvětlení s diodami LED a hybridního pohonu.

20v20:

V době, kdy v kinech na celém světě debutoval film "Star Wars: Síla se probouzí", představil SEAT nejnovější podobu svého koncepčního SUV - ještě před uvedením prvního sériově vyráběného modelu, Ateca, na trh. Studie 20v20, vystavená poprvé v Ženevě, zaujala sportovním designem ve stylu kupé s osobitým charakterem SUV, ale jejím hlavním přínosem byla konektivita, jež je zásadní součástí současných automobilů. Mezi nejdůležitější prvky patřilo dotykové zařízení Personal Drive ve tvaru mince, které plnilo funkci přenosného navigačního systému a dálkového ovládání pro aktivaci automatické klimatizace vozidla. "Uživatel tak mohl doslova nosit srdce svého vozu ve své kapse," říká Xavier.

Altea Freetrack a Leon Cross Sport: 

Jedná se o další dva koncepty, které pomáhaly připravovat cestu do segmentu SUV. Model Altea Freetrack, představený poprvé na Ženevském autosalonu 2007, byl vyvrcholením konceptu všestranného automobilu pro rozmanité účely. Na druhé straně Leon Cross Sport, vystavený poprvé na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2015, kombinoval výkony kompaktního sportovního vozu a všestrannost automobilu s pohonem všech kol.

Od koncepčních vozů k sériové výrobě: 

Všechny výše uvedené studie utvářely DNA modelů SEAT Ateca, Arona a Tarraco. Přestože má každý z těchto modelů svůj vlastní charakter, všechny tři sdílejí design "made in Barcelona". Výsledkem jsou mimořádné úspěchy ve velmi rychle rostoucím segmentu evropského trhu, který se na prodejích značky podílí již více než
40 %.

Video ke stažení zde: https://youtu.be/nT0Ffaq94Uk

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích na všech pěti kontinentech. V roce 2018 prodal SEAT 517 600 vozidel, což je nejvyšší počet v 68leté historii značky, a dosáhl zisku po zdanění 294 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje téměř 10 miliard eur.

Skupina SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu, Toledo a Ateca vznikají v České republice.

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. SEAT již vybavuje své modely nejmodernější technikou z oblasti konektivity a v současnosti uskutečňuje proces kompletní digitalizace, zaměřený na podporu mobility budoucnosti.

Kontakt pro média

Porsche Česká republika s.r.o.

Filip Stoulil

Koordinátor marketingu a prodeje SEAT 

Tel.: +420 739 546 542 

Mail: filip.stoulil(kwfat)porsche.co(kwfdot)cz

www.seat.cz

AC&C Public Relations s.r.o.

Zorka Mašková

Key Account Manager

Tel.: +420 736 751 151 

Mail: zorka.maskova(kwfat)accpr(kwfdot)cz