SEAT S.A.

Lisovací linka pro novou éru mobility

Zpět na Novinky a události
30. 10. 2025
  • Nová servomechanická lisovací linka PXL ve výrobním závodě Martorell patří mezi nejmodernější na světě a dokáže vylisovat 4 miliony dílů ročně s nejvyšší efektivitou
  • Lisovna byla uvedena do provozu po 40 měsících vývoje a výstavby a v současnosti již lisuje díly pro aktuálně vyráběné modely společnosti SEAT S.A.
  • Jedná se o další krok vpřed v procesu elektrifikace společnosti SEAT S.A., který je klíčový pro výrobu modelů CUPRA Raval a Volkswagen ID. Polo

Praha, 30/10/2025. Na cestě k elektrifikaci je nutné zvažovat mnoho různých aspektů. Probíhající transformace je patrná na designu nových modelů a zrcadlí se také ve školeních zaměstnanců nebo v modernizaci výrobních závodů a procesů. Do poslední uvedené skupiny patří nová servomechanická lisovací linka PXL ve výrobním závodě značek SEAT a CUPRA v Martorellu, která je efektivnější, výkonnější a síťově propojenější. Lisy jedné z nejmodernějších lisovacích linek na světě budou vyrábět až 4 miliony karosářských dílů pro modely CUPRA Raval a Volkswagen ID. Polo ročně. V současnosti již tyto lisy lisují díly pro aktuální sériově vyráběné modely společnosti SEAT S.A.

Nejvyšší efektivita. Servomechanická lisovací linka je vybavena nejmodernější technikou a vyniká svou vysokou produktivitou. „Díky 15 zdvihům lisu za minutu můžeme lisovat více dílů za kratší dobu a s nejvyšší efektivitou,“vysvětluje Alicia Molinová, ředitelka oddělení technického vývoje výrobních procesů pro značky SEAT a CUPRA. Efektivitu zvyšuje také kratší doba potřebná k výměně lisovacích nástrojů. Těchto výměn může proběhnout až patnáct za den, což umožňuje výrobu různých dílů. „Kompletní automatizací tohoto procesu se nám podařilo zkrátit dobu potřebnou k výměně lisovacích nástrojů na pouhých pět minut mezi dokončením posledního dílu dobíhající výrobní série a zahájením výroby prvního dílu z následující výrobní série,“říká Jose Arreche, ředitel výrobního závodu značek SEAT a CUPRA v Martorellu.

Průmyslový úspěch. Vzhledem ke složité přepravě a zajištění tak výkonných a těžkých strojů byla výstavba lisovací linky velkým technickým výkonem. Lisovací linka musí odolávat síle 81 000 kN. Proto je umístěna nad šachtou hlubokou 9 metrů a základy na betonových pilotech sahajících do hloubky 20 metrů, což odpovídá výšce sedmiposchoďové budovy. Náročný projekt si vyžádal až 40 měsíců práce na vývoji a výstavbě s mnoha výzvami ohledně koordinace. „Klíčovou roli v úspěšné realizaci tohoto obrovského stavebního projektu sehrály komunikace a mezioborová spolupráce týmů z oddělení technického vývoje výrobních procesů, údržby, výroby, logistiky, IT, prevence a financí,“ říká Molinová.

Síťově propojená továrna. Mezi novinky v lisovně patří konektivita. Z každého lisovacího cyklu lze získat cca 3000 údajů. „V současnosti vyvíjíme dva systémy, které budou klíčové pro interpretaci tohoto obrovského datového toku a shromažďování podrobných informací o řízení výroby a údržbě,“ říká Molinová. V dalším kroku budou informace využívány k sestavování predikcí a optimalizaci procesů.

Nové pracovní profily. Zaměstnanci, kteří pracují s lisovací linkou PXL, museli vzhledem k tak rozsáhlým změnám projít také jistým druhem transformace, což byl zásadní krok, aby se mohli adaptovat na nová strojní zařízení a jejich digitalizaci. „Školení bylo nedílnou součástí našich příprav na tuto změnu na všech úrovních,“ říká Arreche a dodává: „Změnili jsme svůj přístup a nyní jsme připraveni na novou elektrickou éru.“

Lisovací linka PXL v číslech

· 6 lisů

· síla 81 000 kN

· 15 zdvihů lisu za minutu

· výměna lisovacích nástrojů trvá 5 minut

· při každém lisovacím cyklu je získáno 3000 údajů

· 4 miliony vylisovaných dílů ročně

· 40 měsíců vývoje a výstavby

· 9 metrů hluboká šachta

· základy na pilotech sahajících do hloubky 20 metrů

IMAGE

POPISKY

PXL 1

Probíhající transformace je patrná na designu nových modelů a zrcadlí se také ve školeních zaměstnanců nebo v modernizaci výrobních závodů a procesů

PXL 2

Nová servomechanická lisovací linka PXL ve výrobním závodě Martorell patří mezi nejmodernější na světě a dokáže vylisovat 4 miliony dílů ročně s nejvyšší efektivitou

PXL 3

Lisovna byla uvedena do provozu po 40 měsících vývoje a výstavby a v současnosti již lisuje díly pro aktuálně vyráběné modely společnosti SEAT S.A.

PXL 4

Jedná se o další krok vpřed v procesu elektrifikace společnosti SEAT S.A., který je klíčový pro výrobu modelů CUPRA Raval a Volkswagen ID. Polo

PXL 5

Díky 15 zdvihům lisu za minutu můžeme lisovat více dílů za kratší dobu a s nejvyšší efektivitou

Změna potřebuje řidiče a SEAT S.A. utváří budoucnost mobility. SEAT S.A. je jako jediná společnost ve Španělsku, která navrhuje design osobních automobilů a současně je také vyvíjí, vyrábí a prodává, základním kamenem španělského automobilového průmyslu a hnací sílou jeho elektrifikace.

SEAT S.A. v rámci největší transformace ve své 75leté historii přeměňuje Španělsko v evropské centrum pro elektromobily. Prostřednictvím projektu Future: Fast Forward a ve spolupráci s koncernem Volkswagen, společností PowerCo a dalšími partnery investuje SEAT S.A. 10 miliard eur do elektrifikace Španělska. Společnost má také na starosti projekt městského elektromobilu pro skupinu značek Core koncernu Volkswagen a v roce 2026 zahájí ve svém výrobním závodě Martorell produkci 100% elektromobilů včetně modelu CUPRA Raval.

SEAT S.A. je součástí koncernu Volkswagen a svá vozidla, mezi něž patří ikonický model SEAT Ibiza a bestseller CUPRA Formentor, prodává pod značkami SEAT a CUPRA. Společnost se 14 000 vysoce kvalifikovanými zaměstnanci a třemi výrobními centry Martorell, El Prat de Llobregat a Barcelona vyváží více než 80 % svých automobilů do více než 70 zemí.

https://www.seat.com/company/news

Porsche Česká republikaje největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.

Kontakt pro média

Porsche Česká republika s.r.o.

Filip Stoulil

PR Komunikace SEAT I CUPRA

Tel.: +420 739 546 542

Mail: [email protected]

www.seat.cz

AC&C Public Relations s.r.o.

Zorka Mašková

Senior Key Account Manager

Tel.: +420 736 751 151

Mail: [email protected]

SEAT Mediacenter