Praha, 29/04/2019. Dvacet kamer, nejmodernější senzory a brýle s virtuální realitou. Vypadá to jako studio technického start-upu, ale ve skutečnosti se jedná o biomechanickou laboratoř společnosti SEAT ve zdravotnickém a rehabilitačním centru CARS v Martorellu.
Jak to funguje?
"Vyspělé technologie nám umožňují napodobit montážní linku v našich laboratořích. Je nesmírně důležité, aby pracovníci v našich testech realisticky vykonávali naprosto stejné pohyby, které dělají při práci," vysvětluje Sonia Garcíová, odpovědná ve společnosti SEAT za ergonomii. V laboratoři se sledují dva parametry - namáhání svalů a poloha kloubů při vykonávání specifických pohybů. "Někteří pracovníci vykonávají stejné pohyby až 100krát za den, takže pro prevenci pracovních úrazů je důležité střídání pracovních míst a uspořádání montážní linky," dodává.
"Avataři 3D" jako ve videohře
Tomuto účelu slouží dvě různé technologie. Jedna vytváří "avatary v prostorovém formátu 3D". Pomocí 20 kamer a senzorů jsou zaznamenávány pohyby kloubů zaměstnance. Software pak na základě analýzy dat vytvoří "avatara". "Avatar je prostorový obraz, který precizně napodobuje rychlost a rozsah pohybů. Stejná technologie se používá k vytváření postav ve videohrách, my však používáme mnohem vyšší úroveň preciznosti," vysvětluje Sonia.
Virtuální realita ovlivňující skutečnost
Druhou používanou technologií je virtuální realita. Hlavní výhodou tohoto systému je možnost plánovat s předstihem a realizovat úpravy před uvedením montážní linky do provozu. "Můžeme simulovat různé pozice, dokud nenalezneme nejlepší variantu, například při montáži zadního výklopného víka. V porovnání s testy přímo na montážní lince nám to šetří čas i finanční prostředky," zdůrazňuje Sonia.
Jak se výsledky uplatňují v praxi?
"Biomechanika přináší nové možnosti pro aktivní navrhování nových pracovních stanic," vysvětluje Dr. Patricia Suchová, které má ve společnosti SEAT na starosti bezpečnost a zdraví zaměstnanců. Laboratoř byla zprovozněna v roce 2017 a od té doby uskutečnila více než 4000 studií. "Během pouhých dvou let se nám podařilo snížit počet svalových úrazů o 70 % a také v budoucnosti chceme dosahovat dalších zlepšení," zdůrazňuje Dr. Suchová. Získávaná data již například pomohla optimalizovat montážní linku pro nový SEAT Leon snížením jednoho úseku o 20 centimetrů. Avšak práce laboratoře nekončí dokončením montážní linky. I během výroby probíhají nepřetržité analýzy pracovních stanic ve snaze o jejich další zdokonalování.
SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích na všech pěti kontinentech. V roce 2018 prodal SEAT 517 600 vozidel, což je nejvyšší počet v 68leté historii značky, a dosáhl zisku po zdanění 294 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje téměř 10 miliard eur.
Skupina SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu, Toledo a Ateca vznikají v České republice.
Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. SEAT již vybavuje své modely nejmodernější technikou z oblasti konektivity a v současnosti uskutečňuje proces kompletní digitalizace, zaměřený na podporu mobility budoucnosti.
Porsche Česká republika s.r.o.
Filip Stoulil
Koordinátor marketingu a prodeje SEAT
Tel.: +420 739 546 542
Mail: [email protected]
www.seat.cz
AC&C Public Relations s.r.o.
Zorka Mašková
Key Account Manager
Tel.: +420 736 751 151
Mail: [email protected]