SEAT

SEAT: 70 let na kolech

Zpět na Novinky a události
14. 11. 2023

SEAT: 70 let na kolech

  • Dne 13. listopadu 1953 byl vyroben první SEAT 1400 – tento elegantní a inovativní vůz se stal prvním modelem španělské automobilky
  • Výrobní závod Zona Franca v Barceloně stál na začátku historie a vývoje společnosti SEAT S.A. a položil základy pro její úspěšnou současnost
  • Současný SEAT Leon ztělesňuje ducha modelu 1400 a ukazuje vývoj tohoto segmentu. Kompaktní vůz je nabízen se čtyřmi různými systémy pohonu, z nichž nejvýznamnější je obzvlášť ekologická plug-in hybridní verze
  • Společnost SEAT S.A. je v současnosti nejsilnější ve své historii a od ledna do září dosáhla rekordních finančních výsledků s provozním ziskem 501 milionů eur

Praha, 14/11/2023. Je tomu 70 let, co byl ve výrobním závodě SEAT v barcelonské čtvrti Zona Franca vyroben první vůz SEAT 1400, pouhé tři roky od založení španělské společnosti SEAT. Tento ikonický model stál na počátku historie automobilky, která postupně uvedla na trh také cenově dostupnější modely, jež postavily Španělsko na kola, a položila tak základy úspěšné budoucnosti společnosti SEAT S.A., jak ji známe dnes.

SEAT slavnostně zprovoznil montážní linku 5. června 1953 a na konci téhož roku na ní pracovalo 925 zaměstnanců. Od té doby vyrobila společnost SEAT S.A. více než 20 milionů vozidel. Jen závod Martorell vyrobil za 30 let více než 12 milionů vozů rozdělených mezi celkem 45 modelů.

Společnost SEAT S.A. prožívá historicky nejúspěšnější období. V prvních devíti měsících dosáhla rekordních finančních výsledků s provozním ziskem 501 milionů eur, a to díky úspěchům značky CUPRA i přínosům značky SEAT, která od ledna do září 2023 dodala celkem 221 700 vozů, což je o 21,6 % více než ve stejném období předchozího roku. Společnost, která jako jediná navrhuje, vyvíjí, vyrábí a prodává automobily ve Španělsku, kromě toho investuje 3 miliardy eur do průmyslové, organizační a kulturní transformace s cílem přejít od spalovacích motorů k elektrickému pohonu.

Nejlepším příkladem vývoje značky je SEAT Leon. Tento model vyráběný již ve své čtvrté generaci je stoprocentně síťově propojeným vozem s přístupem k internetu a vynikající technickou výbavu, která zaručuje vysokou úroveň komfortu, konektivity a bezpečnosti. SEAT Leon je nabízen s motory na benzin i naftu, ale také s částečně hybridními a externě nabíjitelnými hybridními pohony. Plug-in hybridní Leon e-HYBRID s výkonem 150 kW (204 k) je nejvýkonnější a současně i mimořádně ekologickou verzí této modelové řady.

SEAT od samého počátku uváděl na trh automobily navržené a vyvinuté pro zákazníky a jejich potřeby. V roce 1953 představený model SEAT 1400 otevřel cestu k vyšší úrovni mobility stylem amerického vozu a luxusem a elegancí, které byly u vozů té doby mimořádně ceněny. Současný SEAT Leon přebírá ducha prvního vozu značky SEAT a oživuje jej v jednom z nejvyspělejších vozů, které kdy sjely z výrobních linek závodu Martorell. Jak se během těchto 70 let vyvíjel design a konstrukce?

Od modelu 1400 po Leon: vývoj automobilu

Design se vyvíjel stejně, jako se měnily potřeby zákazníků. V padesátých letech převládal chrom, velké kruhové světlomety, nenápadné zadní svítilny a ladné, elegantní křivky velkých plechových panelů. V současnosti konstruktéři a designéři spolupracují na maximalizaci aerodynamiky, bezpečnosti, dynamiky, viditelnosti a komfortu. SEAT Leon zanechává čistější a vyhraněnější estetický dojem. Bílé světlo výkonných světlometů LED nenamáhá zrak a interiér nabízí velkorysý prostor navzdory kompaktním vnějším rozměrům karoserie, v níž jsou nenápadně ukryty početné technické systémy.

Spojitá sedadla v interiéru byla nahrazena anatomicky tvarovanými samostatnými sedadly, která poskytují tělu vynikající oporu a zajišťují komfortní cestování i na velké vzdálenosti. Prioritu v jejich konstrukci hraje také bezpečnost. Zavazadlový prostor modelu SEAT 1400 byl sice velký, ale velkou část jeho objemu zabíralo náhradní kolo. SEAT Leon má v současnosti níže uloženou podlahu a specifickou prohlubeň pro náhradní kolo – nouzové nebo plnohodnotné – i subwoofer audiosystému. Výsledkem je mnohem větší objem zavazadlového prostoru navzdory krátkému převisu karoserie. Kombi Sportstourer nabízí ještě větší zavazadlový prostor – neuvěřitelných 620 litrů, resp. 470 litrů ve verzi e-HYBRID v důsledku uložení sady akumulátorů.

Z hlediska vývoje mechatroniky uplynulo dlouhých 70 let. Hospodárný SEAT Leon s plug-in hybridní technikou o výkonu 204 k je v současnosti vrcholem z hlediska plnění emisních, hlukových a bezpečnostních předpisů i snadnosti řízení výkonného automobilu. Spalovací motory modelů SEAT 1400 a Leon e-HYBRID však mají shodný zdvihový objem 1395 cm3. Tím však veškerá podobnost končí. Současný motor 1.4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je kombinován s elektromotorem o výkonu 85 kW (115 k) integrovaným do automatické převodovky DSG. To umožňuje modelu SEAT Leon ujet až 64 km na elektřinu s nulovými lokálními emisemi.

SEAT 1400 je historie individuální dopravy ve Španělsku

První vůz vyrobený společností SEAT nabízel atraktivní vzhled díky vnějšímu designu inspirovanému tehdejšími americkými automobily. Zadní část vozu byla zaoblená a velmi elegantní, se zužujícími se zadními svítilnami. Byl to také jeden z prvních modelů, v němž bylo zavedeno zakřivené jednodílné sklo čelního okna a systém topení.

SEAT 1400 nabízel více než dostatečný výkon pro své použití především v roli služebního vozu státních úřadů a vozidla taxislužby. Díky spotřebě paliva 10,5 litru na 100 km zajišťovala palivová nádrž o objemu 48 litrů značný dojezd.

Komfortní sedan byl poháněn čtyřválcovým motorem o zdvihovém objemu 1395 cm3ve spojení se čtyřstupňovou manuálně řazenou převodovkou. Hnací síla byla přenášena na kola tuhé zadní nápravy vybavené diferenciálem. Díky nejvyššímu výkonu 44 k dosahoval vůz nejvyšší rychlosti 120 km/h.

SEAT 1400 byl jedním z prvních vozů v Evropě se samonosnou karoserií. Jednalo se o tzv. pontonovou karoserii, tedy nikoli o samostatný podvozek s přišroubovanou karoserií. Součástí zavěšení zadní nápravy byly vinuté pružiny, které zvyšovaly komfort odpružení i jízdní stabilitu. Zadní náprava byla navíc příčně ustavena panhardskou tyčí. Toto uspořádání bylo ve své době velmi moderní.

Do konce první výrobní série modelu SEAT 1400 v roce 1954 bylo vyrobeno 1345 vozů, ale to byl teprve začátek. Modelová řada 1400 pokračovala uvedením modelu 1400 A v roce 1954, 1400 B v roce 1956 a 1400 C v roce 1960 spolu s řadou speciálních verzí – rodinných karosářských variant, užitkových verzí a dokonce i skříňového vozu. S každou verzí se zvyšoval výkon a zlepšoval design, který pomohl tomuto modelu i značce SEAT upevnit vedoucí postavení na trhu.

Model 1400 přispěl k obrovskému růstu společnosti SEAT. Přestože byly výrobní počty zpočátku nízké, do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozů a o rok později se roční výroba přiblížila k hranici 3000 vozů, přičemž téměř 100 % komponentů bylo tuzemského původu. V roce 1956 vzniklo 7000 vozů a o rok později již 10 000 vozů. Za celý životní cyklus tohoto modelu se prodalo 98 978 vozů, a značka SEAT si tím zajistila své místo na trhu i v historii španělského automobilového průmyslu.

SEAT Leon, ideální kompaktní vůz

Tento model se vyrábí již po čtyři generace a je základem nabídky španělské značky. Pro zákazníky je k dispozici jak s pětidveřovou karoserií hatchback, tak s ještě prostornější karoserií kombi Sportstourer. Leon je díky svým dynamickým jízdním vlastnostem, atraktivnímu designu, prostornému interiéru a moderním technologiím etalonem v kompaktním segmentu z hlediska komfortu, konektivity i bezpečnosti. Nabídka čtyř různých druhů poháněcích jednotek uspokojí jakékoli požadavky zákazníků, kteří mají na výběr zážehové motory TSI, vznětové motory TDI, hybridní pohony eTSI s ekologickým označením ECO a částečně hybridní technikou s napětím 48 V a plug-in hybridní pohon e-HYBRID, který umožňuje v režimu čistě elektrického pohonu jízdu s nulovými lokálními emisemi.

Nejnovější plug-in hybridní verze kombinuje zážehový motor 1.4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 85 kW (115 k). Nejvýkonnější verze modelové řady Leon poskytuje celkový nejvyšší výkon 150 kW (204 k) a maximální točivý moment 350 N.m, který je přenášen prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky DSG. Díky kapacitě vysokonapěťové sady akumulátorů 13 kWh se podařilo snížit emise CO2 na pouhých 25 až 29 g/km, což v některých zemích přináší majitelům daňové zvýhodnění. Plug-in hybridní Leon ujede ve 100% elektrickém režimu až 64 km a v kombinovaném cyklu průměrně spotřebuje 1,1 až 1,3 litru na 100 km.

SEAT Leon poskytuje cestujícím rozmanité možnosti, jak zůstat ve spojení se svým digitálním životem i uvnitř vozu. Součástí jeho výbavy je digitální panel sdružených přístrojů s 10,25“ displejem, informační a zábavní systém s 8,25“ nebo 10“ obrazovkou a řešení pro konektivitu v podobě bezdrátového systému Full Link (Android Auto a Apple CarPlay) a SEAT Connect, který umožňuje získávat data z cloudu a ovládat některé funkce pomocí chytrého telefonu s dálkovým přístupem k vozu. U plug-in hybridní verze lze na dálku ovládat nabíjení vysokonapěťové sady akumulátorů nebo třízónovou klimatizaci.

SEAT Leon je vybaven nejvyspělejšími asistenčními systémy včetně adaptivního a prediktivního tempomatu, asistenta pro automatické nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců a cyklistů, asistenta pro rozpoznávání dopravních značek, automatického parkovacího asistenta, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu a asistenta pro částečně automatizovanou jízdu 2. úrovně.

SEAT Leon byl navržen a vyvinut v technickém centru společnosti SEAT S.A., v jejím hlavním areálu Martorell v Barceloně, kde je i vyráběn.

Technické údaje

Technické údaje prvního modelu SEAT 1400

Motor

Počet válců/ventilů

4 válce/8 ventilů

Vrtání x zdvih

82 x 66 mm

Zdvihový objem

1395 cm3

Příprava směsi

Jednoduchý karburátor Solex nebo Weber s manuálně ovládaným sytičem

Chladicí soustava

Kapalinové chlazení, ventilátor poháněný řemenem, vodní čerpadlo

Převodovka

Čtyřstupňová mechanická převodovka se zpětným chodem

Zavěšení kol

Vpředu: nezávislé zavěšení s dvojicemi příčných ramen, vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a stabilizátorem

Vzadu: tuhá náprava s čtvrteliptickými listovými pružinami, vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a panhardskou tyčí

Pneumatiky

5,90 x 14

Brzdy

Bubnové vpředu i vzadu

Vnější rozměry (délka x šířka x výška/rozvor náprav)

4240 x 1655 x 1575 mm/2650 mm

Pohotovostní hmotnost

1130 kg

Technické údaje modelu SEAT Leon 5D e-HYBRID

Hybridní soustava

Celkový nejvyšší výkon

150 kW (204 k)

Celkový nejvyšší točivý moment

350 N.m

Elektromotor

Nejvyšší výkon

85 kW (115 k)

Nejvyšší točivý moment

330 N.m

Zážehový motor

Nejvyšší výkon

110 kW (150 k) při 5000 až 6000 min-1

Nejvyšší točivý moment

250 N.m při 1550 až 3500 min-1

Počet válců/ventilů

4 válce/16 ventilů

Vrtání x zdvih

74,5 x 80 mm

Zdvihový objem

1395 cm3

Převodovka

Šestistupňová dvouspojková automatická převodovka DSG se zpětným chodem

Zavěšení kol

Vpředu: nezávislé zavěšení na vzpěrách McPherson s adaptivními hydraulickými tlumiči DCC a vinutými pružinami

Vzadu: nezávislé víceprvkové zavěšení s adaptivními hydraulickými tlumiči DCC a vinutými pružinami

Pneumatiky

225/45 R 17 nebo 225/40 R 18

Brzdy

Vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu kotoučové brzdy

Doba nabíjení sady akumulátorů

Konektor Mennekes (Typ 2); střídavý proud, nabíjecí výkon až 3,6 kW

3 hodiny 33 minut

Domácí zásuvka; střídavý proud, nabíjecí výkon až 2,3 kW

5 hodin

Dojezd

100% elektrický režim

Až 64 km

Celkový kombinovaný dojezd

Až 740 km

Vnější rozměry (délka x šířka x výška/rozvor náprav)

4368 x 1799 x 1460 mm/2682 mm

Provozní hmotnost (včetně řidiče)

1621 kg

SEAT je jednou z nejikoničtějších a nejznámějších španělských značek na mezinárodních trzích. Automobily značky SEAT, založené před více než 70 lety, jsou součástí života lidí již po mnoho generací. Modely SEAT s přitažlivým designem vytvořeným v Barceloně jsou bránou pro nové klienty koncernu Volkswagen.

Značka SEAT v současnosti nabízí modely s širokou škálou pohonů od nejhospodárnějších, tradičních spalovacích motorů přes částečně hybridní jednotky (tzv. mild hybrid) až po externě nabíjitelné hybridní systémy (tzv. plug-in hybrid): SEAT Ibiza, vůz ztělesňující mladého ducha značky; SEAT Arona, všestranné městské SUV; SEAT Leon a Leon Sportstourer, prostorné a sportovní kompaktní automobily; SEAT Ateca, SUV s moderním a přitažlivým designem; a SEAT Tarraco, velké SUV španělské značky. Tři modely značky SEAT v kategorii SUV tvořily v roce 2022 více než polovinu prodaných vozů SEAT.

Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Společnost, která na českém trhu zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje prověřených použitých vozů Das WeltAuto a projektu MOON pro výstavbu nabíjecí infrastruktury, vstoupila v roce 2020 do nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.

Kontakt pro média

Porsche Česká republika s.r.o.

Filip Stoulil

PR Komunikace SEAT

Tel.: +420 739 546 542

Mail: [email protected]

www.seat.cz

AC&C Public Relations s.r.o.

Zorka Mašková

Key Account Manager

Tel.: +420 736 751 151

Mail: [email protected]

SEAT Mediacenter